Favorit - Změny v jednotlivých letech výroby

27.08.2013 20:34

    Za dobu, co věnuji kolům Favorit jsem odpozoroval, v čem se liší jednotlivé ročníky. Pokusím se to zde uvést, výčet je však spíše obecný a týká se převážně rámů a nálepek. Změny na ostatních komponentech zatím nemám příliš zmapované.    

    První kola Favorit vyjela z továrny Rokycanech někdy během roku 1951. Před sériovou výrobou bylo vyrobeno několik zvláštních prototypů https://www.sterba-bike.cz/item/nejstarsi-favorit .

   

    Serie 1951-1954 známé kousky https://www.bikebase.cz/foto.php?RATE&FOTOID=19208&ALBUMID=1011&PHPSESSID=2cc582b91373f01c7148bb7c6b856c11 měly výrazný plechový štítek na hlavovém složení, na sedlové trubce pouze 3 decentní proužky (bílý, modrý, vínový) a "psací" nápis Favorit na spodní rámové trubce, kde byly také umístěny navářky pro dlouho hliníkovou hustilku. Samozřejmě trubičkový můstek pro brzdu a vzpěry zadní stavby šikmě seříznuty a přiletovány ("salámy").  Zpřevodování bylo jednotác/ dvoutác+pákový přesmykač, vzadu nejspíš čtyřkolečko a plechová řetízková přehazovačka Union/Favorit. Union/Favorit byla také kovová jednopáčka přišroubovaná na navářce. Vodítko zadního brzdového lanka na horní rámové trubce bokem, u středového složení bowdenem. Blatníky s přinýtovanýma vzpěrama, s natisklým logem Favorit. Nosič lakovaný (stříbrný/modrý?), úzký s ochranou proti vniknutí brašen do kol (uchycení k navářkám na vzpěrách zadní stavby, očkům blatníkům) Odrazka oválná plechová stadion  Z těchto modelů se zachovalo velice málo a jedním majitelem je renovátor a sběratel Jiří Svoboda (www.faborit.cz).

   

    Série 1955-1959 se změnila pouze designem potisku a štítku na Hlavovém složení.

   

    Série 1960-1964 Změna nálepek a komonentů - přesmykač, přehazvačka PWB, blatníky identické - místo nálepky logo vyraženo.

  

    

    Série 1965-1969 změná nálepek, absence navářky na jednopáčku - plechová objímka pro dvoupáčku (stále kovová), navářky na klasickou kratší hustilku(+ vodítka zadního brzdového lanka) přesunuty na horní rámovou trubku, motýlky Eska, modernizovaný představec, zadní světlomet bílý s oddělenou odrazkou, přední oválný Myday, absence plechového štítku, nahrazen nálepkou.

 

    Série 1970-1979 Velké změny ve stavbě rámu! Vzpěry zadní stavby zasazeny do korunky, cca od roku 1975 plechový můstek pro brzdu s dírami pro přidělání nosiče a blatníků, plechový můstek pro stojánek. Změna hlavového složení, věneček uložen obráceně. Plastové páčky přehazovačky, táké se objevil nový typ přehazovačky Favorit special s bakelitovými prvky a přesmykač romet. Objevují se profilované blatníky s přišroubovanými vzpěrami skrze tlumící gumu. Nosič jednoduchý chromovaný s pérem(nejdříve s uchycením k ose z. kola a sedlovému šroubu, později k plechovému můstku a očkám pro blatníky). Přední světlo hranaté bílé s plechovým krytem v různých barvách Myday, dynamo Ruhla DDR/Myday. Zřejmě poprvé se objevují kované patky a rychloupínáky na nižších modelech. U lepších modelů lanko zadní brzdy komplet v bowdenu přichyceno "prstýnky" ze shora horní rámové trubky a dlouhá hustilka special. Více typů nálepek - klasické zrcadlové, červené s bílým písmem, červené se zrcadlovým písmem, zvláštní série.

 

    Série 1980-1989 došlo k dalším změnám rámu, mufny a korunky již nejsou složitě vykrajovány, ale jsou jednoduché s moderním designem. Na vidlici přibyla navářka na dynamo, některé lepší modely dostávají zavěs (očko) pro přeshazovačku integrovaný se zadní patkou. Větší dvoutác s ochraným krytem, vícekolečko dostává více zubů (všechny převody se zvětšují). Montují se jednoduché blatníky zakončené silnějším lemem, vzpěry přišroubované, plastové hranaté světlo. Nálepky dostaly moderní desing a jsou bez podkladu - pro všechny laky. Některé Favority dostávají zapouzdřený střed.

Omlouvám se za použití cizích fotografií, využívám je s dobrým ůmyslem pomoci zmapovat historii našich výrobců kol.