Favorit Rokycany

    Za dobu, co věnuji kolům Favorit jsem odpozoroval, v čem se liší jednotlivé ročníky. Pokusím se to zde uvést, výčet je však spíše obecný a týká se převážně rámů a nálepek. Změny na ostatních komponentech zatím nemám příliš zmapované.    

    První kola Favorit vyjela z továrny Rokycanech někdy během roku 1951. Před sériovou výrobou bylo vyrobeno několik zvláštních prototypů www.sterba-bike.cz/item/nejstarsi-favorit.

   

    Serie 1951-1954 www.bikebase.cz/foto/0000019208.jpg měly výrazný plechový štítek na hlavovém složení, na sedlové trubce pouze 3 decentní proužky (bílý, modrý, vínový) a "psací" nápis Favorit na spodní rámové trubce, kde byly také umístěny navářky pro dlouho hliníkovou hustilku. Samozřejmě trubičkový můstek pro brzdu a vzpěry zadní stavby šikmě seříznuty a přiletovány ("salámy").  Zpřevodování bylo jednotác/ dvoutác+pákový přesmykač, vzadu nejspíš čtyřkolečko a plechová řetízková přehazovačka Union/Favorit. Union/Favorit byla také kovová jednopáčka přišroubovaná na navářce. Vodítko zadního brzdového lanka na horní rámové trubce bokem, u středového složení bowdenem. Blatníky s přinýtovanýma vzpěrama, s natisklým/ vylisovaným logem Favorit. Nosič lakovaný (stříbrný/modrý?), úzký s ochranou proti vniknutí brašen do kol (uchycení k navářkám na vzpěrách zadní stavby, očkům blatníkům). Odrazka oválná plechová Stadion.  Z těchto modelů se zachovalo velice málo a majitelem jedno z těchto kusů je renovátor a sběratel Jiří Svoboda (www.faborit.cz).

   

    Série 1955-1959 se změnila pouze designem potisku a štítku na Hlavovém složení.

   

    Série 1960-1964 - Zřejmě poprvé se objevují kované patky a rychloupínáky na nižších modelech než je F1.

  

    

    Série 1965-1969 změná nálepek, absence navářky na jednopáčku - plechová objímka pro páčku přehazovačky (stále kovová), navářky na klasickou kratší hustilku (+ vodítka zadního brzdového lanka) přesunuty na horní rámovou trubku, motýlky Eska, modernizovaný představec, zadní světlomet bílý s oddělenou odrazkou, přední oválný Myday, absence plechového štítku, nahrazen nálepkou.

 

    Série 1970-1975 Vzpěry zadní stavby zasazeny do korunky, Změna hlavového složení, horní věneček uložen obráceně. Plastové páčky přehazovačky (1974). Objevují se profilované blatníky s přišroubovanými vzpěrami. Přední světlo hranaté bílé s plechovým krytem v různých barvách Myday, dynamo Myday.  U lepších modelů lanko zadní brzdy komplet v bowdenu přichyceno "prstýnky" ze shora horní rámové trubky a dlouhá hustilka special. Více typů nálepek - klasické zrcadlové, červené s bílým písmem, červené se zrcadlovým písmem, výroční série.

    Série 1975-1980 - plechový můstek pro brzdu s dírami pro přidělání nosiče a blatníků, plechový můstek pro stojánek. Přední světlo hranaté bílé s plechovým krytem v různých barvách Myday, později kryt také plastový, z. světlo modernější, odrazka součístí krytu, dynamo Ruhla DDR. Změna hlavového složení, horní věneček uložen obráceně. Nálepky stejné. Přichází nový typ přehazovačky Favorit Special s bakelitovými prvky (mají jiné nýty a na čepu je vyraženo Made in Czechoslovakia), polský přesmykač Romet (1978), Ochraný kryt na dvoutalíř (1979). Vývozní verze mají zajímavé odlišnosti např. jiný kryt za vícekolečkem, jiné nálepky. Verze na vývoz do USA mají na hlavovém složení nálepku Rapido.

 

    Série 1980-1989 došlo k dalším změnám rámu, mufny a korunky již nejsou složitě vykrajovány, ale jsou jednoduché s moderním designem. Na vidlici přibyla navářka na dynamo, některé lepší modely dostávají zavěs (očko) pro přehazovačku integrovaný se zadní patkou. Montují se jednoduché blatníky zakončené silnějším lemem, vzpěry přišroubované, plastové hranaté světlo. Nálepky dostaly moderní desing a jsou bez podkladu - pro všechny laky. Některé Favority dostávají zapouzdřený střed. Některé verze mají trubičkové vzpěry a náboje Renak (na vývoz?).

Omlouvám se za použití cizích fotografií, využívám je s dobrým ůmyslem pomoci zmapovat historii našich výrobců kol.

Tento přehled není 100%, např. modely F12 dostávaly určité komponenty dříve, možná i nálepky, než turistické modely (f8). Je málo dostupných zdrojů. Časem bych chtěl odlišnosti rozdělit dle jednotlivých modelů.

Základní mo

Anketa

Z jakého období jsou vaše nejoblíbenější Favority?

1951-1954 (90)
1955-1959 (54)
1960-1964 (67)
1965-1969 (74)
1970-1979 (225)
1980-1989 (141)

Celkový počet hlasů: 759